آشپزخانه سنتی قرقیزها ترکیبی از فرهنگ باستانی عشایری قرقیزها و بیش از ۸۰ نوع غذاهای گرفته شده از اقوام و ملیت های مقیم قرقیزستان و همچنین کشورهای همسایه مانند ازبکستان و چین می باشد.

آشپزخانه سنتی قرقیزها ترکیبی از فرهنگ باستانی عشایری قرقیزها و بیش از ۸۰ نوع غذاهای گرفته شده از اقوام و ملیت های مقیم قرقیزستان و همچنین کشورهای همسایه مانند ازبکستان و چین می باشد. شیوه زندگی عشایر حرکت مداوم از مکانی به مکان دیگر در هوای سرد و گرم بوده است بنابراین غذاهای آنها کالری و مقوی بوده است. غذاهای اصلی قرقیزها محصولات گوشت (گوشت گوسفند، گوشت اسب و گوشت گاو) و لبنیات (شیر گوسفند و شیر بز) هست. در آشپزخانه معاصر قرقیزی غذاهای سنتی روس ها، دونگان ها، ازبک ها و کره ای ها وجود دارد.

حتی در یک کشور کوچک مانند قرقیزستان نیز در شمال و جنوب آن تفاوت ها و ترجیحات در غذاها و سلیقه ها به چشم می خورد. به عنوان مثال در شمال این کشور مهمترین غذای مربوط به جشن ها "بش بارماق" (گوشت خرد شده با رشته فرنگی) است، در حالی که در جنوب  قرقیزستان، پلو محبوبیت بیشتری دارد. این تفوات در چای نیز دیده می شود. در شمال کشور چای سیاه با شیر محبوب است، خود چای طبق روش روسی دم می شود و همچنین سماورهای روسی نیز محبوب هستند. این در حالیست که در جنوب کشور چای را با شیر نمی خورند، سنت چای خوری شبیه چای خوری ازبکی است و بیشتر چای سبز محبوب است و طرفدار دارد.

در هر صورت اساس غذاهای سنتی قرقیزها گوشت گوسفند می باشد. گوشت را داخل دیگ انداخته و در آب بدون افزودن سبزیجات می جوشانند. هر استخوان گوشت دار جایگاه خاص خود را دارد و به صورت جداگانه طبق جایگاه و مقام مهمان در جامعه و روی سفره به او تعارف می کنند.

یکی دیگر از غذاهای محبوب این مردم کله گوسفند است که میزبان جشن با چاقوی تیز قطعات مختفی را از آن جدا کرده و آنها را متناسب با وضعیتشان به مهمانان عرضه می کند.

غیر از غذاهای اصلی بش بارماق و پلو، محبوب ترین غذاهای قرقیزستان عبارتند از:

بیجی (Bydzhy)- معده گوسفندی که با گوشت و محصولات گوشتی درست می شود.


  منتو (Manty)- خوراکی که در تهیه آن از گوشت چرخ کرده گوسفند، پیاز، سیر، گشتنیز و فلفل، روغن و رب گوچه فرنگی استفاده می شود و در ظرف مخصوص می چینند و در بخار آب پز می شود.

- لاگمان (Lagman)- رشته فرنگی خانگی، گوشت خرد شده، سبزیجات.

- آراما (Oromo)-  ترکیبی از رول خمیر، گوشت، سیب زمینی، پیاز، سبزیجات و ادویه ها است.

-  کورداک (Kuurdak)- کبابی از محصولات گوشتی (جگر، قلب، ریه ها) یا گوشت گوسفند، گاو، اسب و بز است که با چربی و مقدار زیادی پیاز پخته می شود.

- شوربا (Shorpo)- آبگوشت  معمولی با سیب زمینی، هویج و گوشت است.

-  سمبوسه (Samsa)- خوراکی است که از خمیر پهن درست می شود و داخلش را گوشت کوبیده و پیاز و ادویه پرکرده می پزند.

 کیمیز (Kymyz)- محبوب ترین نوشیدنی قرقیزها است که از شیر اسب تهیه می شود.

- بازا (Bozo)- نوشیدنی سنتی است که از ارزن درست می شود

جارما (Jarma)- نوشیدنی سنتی است که از آرد جو، آب و نمک درست می شود.

منبع : 

http://fa.bishkek.icro.ir/uploads/شماره۳۸.pdf

کد خبر 1995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =